Well, well, well. După șase ani și trei lansări de RPG-uri în seria Assassin’s Creed, Ubisoft au hotărât să ia taurul de coarne și să adreseze criticile venite de la fanii hardcore ai jocurilor originale. Știți voi, alea cu mai mult strecurat prin tufișuri și asasinat de la distanță decât combo-uri de lovituri și un playtime de 100 de ore. Ce vreau să zic este că, în ciuda succesului lor comercial, pe care nimeni nu poate să îl nege, trilogia de jocuri recente Assassin’s Creed (Origins, Odyssey și Valhalla) au fost un fail în ochii multora, deși mie mi-au plăcut.
Dar acum a venit vremea să lăsăm toate astea la o parte și să vorbim despre cel mai nou titlu din serie, unul care promite să readucă franciza la origini (pun intended), cu un focus pe stealth, o poveste mai scurtă și o lume ceva mai mică. Se lansează chiar azi și, deși Assassin’s Creed Mirage are destule probleme, un lucru e sigur: este un joc făcut cu pasiune și cu respect pentru materialul sursă. Hai să vorbim mai multe.
Poveste și atmosferă
Începem cu povestea, pentru că aici vedem și prima alegere de design care diferențiază jocul ăsta de titlurile recente și îl aduce mai aproape de cele originale: povestea. Firul narativ îl are în centrul său pe Basim, pe care unii îl veți recunoaște din Assassin’s Creed Valhalla, unde a fost un antagonist de toată frumusețea. Iar aici am avut și primul semn de întrebare pe care mi l-am pus înainte de lansarea jocului: cum ar putea să-mi placă de Basim dacă a jucat rolul de bad guy în prima mea interacțiune cu el?
Ei bine, ce vedem în Assassin’s Creed Mirage este un Basim mai tânăr, pe vremea când era un simplu hoț de buzunare pe stradă dar cu aspirații mărețe, cu mult înainte de evenimentele din Valhalla. Asta înseamnă că ai ocazia să îl vezi crescând prin rangurile asasinilor, lucru care conferă poveștii un feeling de progresie binevenit, în lipsa multor elemente de RPG care au umplut ultimele trei jocuri din serie.
În schimb, prima schimbare majoră are legătură cu scopul și durata poveștii. Inițial, Assassin’s Creed Mirage nu trebuia să fie un joc de sine stătător, ci un DLC pentru Valhalla. Asta se traduce într-un fir narativ mult mai scurt, undeva între 15 și 20 de ore, un far cry de la cele peste 60 de ore din precedentul titlu. Sincer, a fost ca o gură de aer proaspăt să mă joc un Assassin’s Creed care poate fi terminat într-un weekend, fără să fiu asaltat de zeci de obiective secundare și side quest-uri fără substanță de genul „du-te și ia lemnele pe care le-am uitat acasă”.
Fiecare quest sau acțiune are un impact și niciodată nu am avut senzația că fac lucruri doar de dragul de a le face și pentru a mai umfla artificial numărul de ore de la final, așa cum am simțit de multe ori în trilogia recentă. Totuși, am senzația că Ubisoft ar fi putut plusa mai mult pe niște scene grandioase și set piece-uri epice pentru că au existat destule momente când anumite fire narative s-au terminat cam abrupt și fără un deznodământ satisfăcător. Eram la modul „asta-i tot?”.
Nu am avut prea mult timp să mă gândesc la problema asta însă, pentru că povestea merge la un ritm destul de alert și nu prea îți dă ocazia să te plictisești. Ăsta e un lucru bun, și încă un avantaj al formatului mai scurt. Cât despre întrebarea mea de la început, am ajuns să îmi pese mai mult decât credeam de Basim, în ciuda reticențelor mele inițiale. Nu pot spune asta și despre alte personaje din poveste care, cu excepția mentorului tău cu o voce foarte mișto și a prietenei tale ciudate, nu prea se fac remarcate prea mult.
Și dacă tot am menționat de asta, actorii vocali fac o treabă extraordinară, de la cei cu roluri mai importante până la vânzătorii și copiii de pe străzile din Bagdad. Dar vom vorbi mai multe despre oraș imediat. Până atunci, pe lângă dialogurile ce țin de quest-ul principal, jocul îți mai aruncă din când în când și niște conversații auxiliare și opționale, pe care le poți rata dacă nu ești atent. Nu ți-aș recomanda să faci asta, însă, pentru că ele conturează mai bine întreg ansamblul și multe dintre ele sunt interesante și pline de șarm.
Be First to Comment