Assassin’s Creed Mirage – o scrisoare de dragoste dedicată vremurilor demult apuse (review)

Well, well, well. După șase ani și trei lansări de RPG-uri în seria Assassin’s Creed, Ubisoft au hotărât să ia taurul de coarne și să adreseze criticile venite de la fanii hardcore ai jocurilor originale. Știți voi, alea cu mai mult strecurat prin tufișuri și asasinat de la distanță decât combo-uri de lovituri și un playtime de 100 de ore. Ce vreau să zic este că, în ciuda succesului lor comercial, pe care nimeni nu poate să îl nege, trilogia de jocuri recente Assassin’s Creed (Origins, Odyssey și Valhalla) au fost un fail în ochii multora, deși mie mi-au plăcut.

Dar acum a venit vremea să lăsăm toate astea la o parte și să vorbim despre cel mai nou titlu din serie, unul care promite să readucă franciza la origini (pun intended), cu un focus pe stealth, o poveste mai scurtă și o lume ceva mai mică. Se lansează chiar azi și, deși Assassin’s Creed Mirage are destule probleme, un lucru e sigur: este un joc făcut cu pasiune și cu respect pentru materialul sursă. Hai să vorbim mai multe.

Poveste și atmosferă

Începem cu povestea, pentru că aici vedem și prima alegere de design care diferențiază jocul ăsta de titlurile recente și îl aduce mai aproape de cele originale: povestea. Firul narativ îl are în centrul său pe Basim, pe care unii îl veți recunoaște din Assassin’s Creed Valhalla, unde a fost un antagonist de toată frumusețea. Iar aici am avut și primul semn de întrebare pe care mi l-am pus înainte de lansarea jocului: cum ar putea să-mi placă de Basim dacă a jucat rolul de bad guy în prima mea interacțiune cu el?

(59) ASSASSIN'S CREED MIRAGE readuce seria la gloria de altădată! 00-01-35

Ei bine, ce vedem în Assassin’s Creed Mirage este un Basim mai tânăr, pe vremea când era un simplu hoț de buzunare pe stradă dar cu aspirații mărețe, cu mult înainte de evenimentele din Valhalla. Asta înseamnă că ai ocazia să îl vezi crescând prin rangurile asasinilor, lucru care conferă poveștii un feeling de progresie binevenit, în lipsa multor elemente de RPG care au umplut ultimele trei jocuri din serie.

În schimb, prima schimbare majoră are legătură cu scopul și durata poveștii. Inițial, Assassin’s Creed Mirage nu trebuia să fie un joc de sine stătător, ci un DLC pentru Valhalla. Asta se traduce într-un fir narativ mult mai scurt, undeva între 15 și 20 de ore, un far cry de la cele peste 60 de ore din precedentul titlu. Sincer, a fost ca o gură de aer proaspăt să mă joc un Assassin’s Creed care poate fi terminat într-un weekend, fără să fiu asaltat de zeci de obiective secundare și side quest-uri fără substanță de genul „du-te și ia lemnele pe care le-am uitat acasă”.

Fiecare quest sau acțiune are un impact și niciodată nu am avut senzația că fac lucruri doar de dragul de a le face și pentru a mai umfla artificial numărul de ore de la final, așa cum am simțit de multe ori în trilogia recentă. Totuși, am senzația că Ubisoft ar fi putut plusa mai mult pe niște scene grandioase și set piece-uri epice pentru că au existat destule momente când anumite fire narative s-au terminat cam abrupt și fără un deznodământ satisfăcător. Eram la modul „asta-i tot?”.

Nu am avut prea mult timp să mă gândesc la problema asta însă, pentru că povestea merge la un ritm destul de alert și nu prea îți dă ocazia să te plictisești. Ăsta e un lucru bun, și încă un avantaj al formatului mai scurt. Cât despre întrebarea mea de la început, am ajuns să îmi pese mai mult decât credeam de Basim, în ciuda reticențelor mele inițiale. Nu pot spune asta și despre alte personaje din poveste care, cu excepția mentorului tău cu o voce foarte mișto și a prietenei tale ciudate, nu prea se fac remarcate prea mult.

Și dacă tot am menționat de asta, actorii vocali fac o treabă extraordinară, de la cei cu roluri mai importante până la vânzătorii și copiii de pe străzile din Bagdad. Dar vom vorbi mai multe despre oraș imediat. Până atunci, pe lângă dialogurile ce țin de quest-ul principal, jocul îți mai aruncă din când în când și niște conversații auxiliare și opționale, pe care le poți rata dacă nu ești atent. Nu ți-aș recomanda să faci asta, însă, pentru că ele conturează mai bine întreg ansamblul și multe dintre ele sunt interesante și pline de șarm.

Acum ajungem la gameplay, o componentă esențială care a văzut multe modificări față de ultimul joc din serie. Spuneam mai devreme că Assassin’s Creed Mirage este un joc mai aproape de lansările inițiale decât de titlurile recente, iar asta e din mai multe motive. În primul rând, jocul pune din nou accent pe stealth, lucru care se simte din prima în puterea ta atunci când vine vorba de luptă corp la corp.

Spre deosebire de Bayek, Kassandra sau Eivor, Basim e mai stângaci în luptă. Nu ai la fel de multe combo-uri și nu dai la fel de mult damage. În schimb, te vei baza mult pe parry și dodge, deoarece astea sunt și singurele tale variante atunci când te bați cu mai mult de un inamic. Dar secretul e să te duci prin tufișuri și să îi culegi unul câte unul. Iar la asta Assassin’s Creed Mirage excelează.

Cred că sunt puține lucruri mai satisfăcătoare în gaming decât feeling-ul pe care îl ai când cureți o bază întreagă de inamici fără ca nici măcar unul să te vadă. Iar jocul te încurajează să faci asta, și vei găsi mereu buruieni înalte, căruțe cu paie sau dulapuri în care să te ascunzi. În plus, și talentele din skill tree pe care le ai la dispoziție prioritizează abilitățile tale de asasin, nu de luptător, deci devine vital să iei lucrurile pe rând atunci când vrei să te infiltrezi undeva.

Un alt lucru care mi-a plăcut este faptul că în Assassin’s Creed Mirage poți aborda o problemă în mai multe moduri. Spre exemplu, ai opțiunea de a convinge niște vânzători să te ia cu ei când intră într-un palat unde se află un bad guy pe care trebuie să îl rezolvi, moment în care reușești să te strecori înăuntru fix prin fața tuturor. Sau poți mitui niște mercenari ca să provoace haos și să le distragă atenția gărzilor. Sau poți să te duci the old fashioned way printr-o gaură din perete. Ce vreau să spun e că alegerea este a ta, și am apreciat flexibilitatea pe care o ai în multe momente de acțiune.

Cât despre hartă, este semnificativ mai mică decât cea din Valhalla și muuuult mai mică decât cea din Odyssey, dar ăsta nu e neapărat un lucru rău. Focusul principal este pe Bagdadul anilor 870, un oraș destul de interesant și cu mult fler.

Cu toate astea, în afară de Bagdad și sătucul unde începi jocul, nu prea ai ce vedea în Assassin’s Creed Mirage. O bună parte din hartă e acoperită de deșert și, cu excepția unor întâlniri cu câțiva bad guys sau un puzzle la finalul căruia era un chest, am fost dezamăgit de aspectul ăsta. Puteau exista mai multe activități pe hartă, cum erau acele World Events din Valhalla, în cadrul cărora se întâmplau cele mai random și mai ciudate chestii, dar erau amuzante în multe cazuri.

Nu spun că aș fi preferat o hartă bloated așa cum găsim în Valhalla, dar mi-ar fi plăcut să am mai multe evenimente sau lucruri care să mă distragă pe drumul meu către următorul obiectiv. Nu e o problemă prea mare, totuși sper că următorul joc va adresa asta.

În altă ordine de idei, Assassin’s Creed Mirage introduce o mecanică interesantă prin care te folosești de skill-urile de bază ale lui Basim și devii un hoț de buzunare în toată regula, și de cele mai multe ori merită să faci asta. În afară de bani și ceva materiale pentru upgrade, modul ăsta este cea mai eficientă metodă de a obține token-urile de care ai nevoie pentru a mitui mercenari, ce vorbeam mai devreme, sau pentru a-ți scade nivelul de wanted. Pentru că da, avem și așa ceva, sub forma unui sistem de notorietate. Dacă ești văzut în timp ce comiți crime, vei avea o recompensă pe cap.

Cât timp ești wanted, gărzile sunt mai ușor de alertat iar oamenii vor fi mai atenți când sunt prin preajma ta și vor chema inamicii dacă stai în jurul lor prea mult, o problemă destul de mare atunci când vrei să folosești un grup de oameni de pe stradă drept acoperire ca să te faci nevăzut. Apoi, la nivel maxim, niște luptători de elită sunt pe urmele tale, și te pot cafti ușor dacă te prind nepregătit. Ca să îți scazi notorietatea trebuie fie să rupi postere puse cu fața ta pe pereții din zonă fie să plătești un herald cu un currency special, currency pe care îl obții din buzunarele oamenilor de pe stradă.

Și echipamentul pe care îl porți este diferit față de Valhalla. Acum există mult mai puține piese individuale pe care poți să le colecționezi, dar toate au un impact mult mai mare ca până acum. Fiecare outfit, sabie sau pumnal are o abilitate specifică, de la încetinirea timpului când faci un parry perfect până la bonusuri defensive care îți cresc rezistența atunci când ai puțin HP. Asta face alegerile mai interesante, în ciuda faptului că multe dintre elementele RPG din trecut lipsesc.

În Assassin’s Creed Mirage mai există și alte activități decât quest-ul principal, iar cea mai importantă și interesantă este World Contracts. Astea sunt niște side quest-uri pe care le iei din birourile Hidden Ones și merită făcute, măcar din perspectiva loot-ului pe care ți-l oferă. Există niște piese de echipament foarte bune ascunse în aceste misiuni secundare și m-am distrat de fiecare dată când le-am încercat. Sunt chestii basic la bază, dar reprezintă o ocazie foarte bună să te mai strecori prin baze pline de inamici ca să furi ceva relicvă sau să asasinezi de la distanță ținte importante, adică lucrurile pe care vrei cu adevărat să le faci în joc.

Grafică și sunet

Acum trecem la un capitol la fel de important pentru unii, anume grafica și sunetul. Și vreau să încep cu orașul, Bagdad, pentru că e absolut superb. Focusul celor de la Ubisoft pe o zonă mai restrânsă le-a permis să facă orașul să se simtă mai personal și mai plin de viață și de lucruri. Străzile înghesuite sunt umplute de oameni care își văd de treaba lor, gata să fie jefuiți de tine, multe interioare sunt detaliate și overall, echipa din spate a reușit să creeze un oraș chiar interesant.

Și modelele personajelor sunt reușite, în special cel al lui Basim, care se bucură de o grămadă de detalii și texturi de înaltă calitate atunci când vine vorba de armuri și arme. Și fețele sunt ok, chiar mai ok decât ce am văzut recent în Starfield de exemplu, un joc cu un buget și cu niște așteptări mai mari, ceea ce spune la fel de multe despre Ubisoft cât spune despre Bethesda.

Totuși, se vede că avem în față un joc last-gen, care iese și pe vechile Xbox One și PS4. Tehnologii de ultimă generație precum ray tracing lipsesc cu desăvârșire și, deși jocul are un artstyle plăcut care salvează puțin situația, tot nu pot să nu remarc că multe alte lansări recente arată ceva mai bine și într-o lume în care există Mortal Kombat 1, nu prea pot să iert Assassin’s Creed Mirage. Nu vreau să înțelegeți că jocul arată rău, nici pe departe, dar se putea mai bine cu siguranță.

O surpriză pe care am avut-o are legătură cu optimizarea pe PC. În condițiile în care tot mai mulți dezvoltatori se grăbesc și împing jocuri neterminate pe porțile studiourilor, trebuie să îi aplaud pe cei de la Ubisoft pentru o experiență lipsită bug-uri și 0 probleme tehnice, un lucru mai rar în zilele noastre. În special pe PC, o platformă pe care unii din industrie nu o consideră o prioritate, și unde am văzut cele mai multe exemple de lansări dezastruoase.

Well, chiar nu e cazul aici. Pe configurația mea de acasă, cu un Ryzen 5 5600 și un RX 7900XT (weird combo, I know), am rulat jocul pe detalii maxime cu peste 100 fps în majoritatea timpului la rezoluție Full HD. Nici pe hârtie nu arată prea rău cerințele de sistem și, dacă alegi să te joci Assassin’s Creed Mirage pe PC, poți sta liniștit că vei avea o experiență bună. Dacă totuși ai probleme cu jocul, Assassin’s Creed Mirage are atât DLSS cât și FSR, deci ești asigurat indiferent de placa video pe care o ai.

Cât despre sunet, muzica atent aleasă complimentează perfect setting-ul oriental iar zgomotele din timpul luptelor sunt antrenante și interesante, așa cum m-am așteptat de la un joc Assassin’s Creed. În plus, dacă alegi să iei la pas orașul vei auzi o mulțime de linii de dialog auxiliare, vorbite între oamenii de pe stradă, care adaugă personalitate unui oraș și așa superb.

Cum Assassin’s Creed Mirage este un titlu cu niște ambiții mult mai mici decât predecesorul său, și prețul este pe măsură. În ziua de azi când un joc AAA costă 70 de euro, Mirage te va costa 50 de euro pentru versiunea standard și 60 pentru deluxe, o sumă mai mult decât corectă pentru ce primești în schimb. Este o scrisoare de dragoste dedicată primelor jocuri din serie, și un omagiu adus uneia dintre cele mai de succes și iubite francize de jocuri video din toate timpurile. Nu este perfect, cum niciun alt titlu din serie nu e, dar reușește să recreeze feeling-ul ăla de asasin sub acoperire pe care, sincer, îl credeam pierdut.

În viitor, nu stilul ăsta de joc va fi focusul francizei, și Ubisoft se vor întoarce la RPG-uri mari și stufoase deoarece s-au dovedit a fi foarte lucrative din punct de vedere financiar. Dar până atunci, haideți să apreciem cu toții ce avem acum în față: un fir narativ personal, despre dramă și răzbunare, alături de un oraș superb, plin de detalii mici și locuri mișto de văzut. Și, poate cel mai important, Assassin’s Creed Mirage este un joc demn să poarte numele uneia dintre cele mai prestigioase serii din gaming.

Astfel, nota mea pentru Assassin’s Creed Mirage este 8. Ce pierde la capitolul grafică câștigă la gameplay-ul mișto și addictive, iar povestea, în ciuda problemelor, se termină la timp și nu te plictisește pe tot parcursul ei. Nu e totul roz, însă, și sunt convins că Ubisoft pot mai mult. Tocmai de asta sper ca Assassin’s Creed Mirage să prindă și să îi convingă pe dezvoltatori să facă un Assassin’s Creed autentic cu un buget mai mare, cu o lume mai diversă și o poveste cu un impact mai mare. One can hope.

Poveste și atmosferă – 8

Gameplay – 9

Grafică și sunet – 7

8

Assassin’s Creed Mirage nu este ceva nou și nemaivăzut, ci este un throwback, un joc care te transportă într-o eră când jocurile AC erau altfel. Are defecte, dar la bază rămâne un joc stealth cât se poate de fun.

User Rating: Be the first one !