Starfield – un triumf pentru Bethesda, deși putea fi mult mai mult (review)

Ladies and gents, azi e o zi specială. Iar asta pentru că, după mai bine de 25 de ani, vorbim despre un nou IP Bethesda! Da, ați auzit bine: compania care în ultimii ani a dezvoltat doar The Elder Scrolls și Fallout a ieșit pe piață cu ceva complet nou. Starfield este numele proiectului și, după ce a fost anunțat inițial în cadrul conferinței E3 2018, a venit momentul să vedem cum arată și, mai important, cum se joacă cel mai nou joc al Bethesda.

Poveste și atmosferă

Și începem, bineînțeles, cu o zonă unde jocurile din trecut ale dezvoltatorului au excelat: poveste. Și mă bucur să spun că Starfield nu se abate de la această tradiție. La bază, jocul este un RPG în toată puterea cuvântului, ceea ce înseamnă că începi ca un nimeni, în cazul ăsta un miner oarecare de resurse. O întâlnire ciudată cu un soi de metal magic pe care l-ai găsit în peșteră te lasă inconștient, doar ca să afli mai târziu că ceva sectă exclusivistă din capitala sistemului solar vrea să pună mâna pe metalul ăla pentru a desluși misterele universului.

(14) Călătorim intergalactic în STARFIELD! 00-01-25

Și practic de aici începe propriu-zis jocul. Nu o să mai dau și alte detalii din firul narativ, cel mai bine e să descoperiți voi pe pielea voastră povestea, dar o să comentez asupra calității ei. Și primul lucru pe care o să-l zic este că Bethesda au respectat cu strictețe formula narativă care i-a consacrat. Poți rezolva mai orice problemă prin mai multe moduri, de la vorbă bună la șantaj, minciuni, perspicacitate sau forță brută și recunosc că multe răspunsuri date de personaje în urma acțiunilor mele mi-au smuls un zâmbet din când în când.

Reversul medaliei e că, dacă nu ești fanul stilului de storytelling marca Bethesda și sperai că Starfield va schimba formula, cu regret spun că vei fi dezamăgit. Conversațiile decurg în mai mult sau mai puțin același fel ca în Fallout 4 spre exemplu și, în timp ce formula asta a mai fost îmbunătățită cu lucruri precum mai multe opțiuni de dialog, la bază lucrurile au rămas similare cu jocurile vechi.

Astea fiind spuse, overall povestea mi s-a părut bună. La asta ajută cu siguranță și actorii vocali, care fac o treabă grozavă în majoritatea cazurilor, și nu am întâlnit replici pline de cringe sau mai știu eu ce. Totuși, am dat de mici inconsistențe pe alocuri, cum ar fi un deznodământ lipsit de satisfacție al unui twist din poveste, dar în ansamblu lucrurile stau bine.

Acum vreau să ne îndreptăm atenția asupra gameplay-ului, și încep din capul locului prin a spune că, deși povestea principală este bună, nu ea este focusul experienței, iar cei care au mai jucat în trecut titluri de la Bethesda știu asta. Afirmația mea este întărită și de datele de pe site-ul howlongtobeat.com, care arată că, dacă te concentrezi doar pe main quest vei termina jocul în puțin peste 19 ore. Dacă alegi să îți bagi nasul și în ceva content extra însă, playtime-ul tău se va dubla și încă ceva peste. Dar, dacă ești maniac cu jocul și vrei să vezi fiecare colțișor de univers, un play counter care să arate la nord de 200 de ore nu e o posibilitate, ci o certitudine.

Dar ce ai de făcut dacă alegi să te abați de la drumul principal? Well, principala atracție când vine vorba de side content o reprezintă sutele de quest-uri și povești secundare, în cadrul cărora Bethesda și-au demonstrat din nou capabilitățile de world building. Mi-a plăcut fiecare astfel de aventură secundară, de la banalele task-uri de a colecta ceva resursă și de a aduce-o înapoi până la deciziile pe care le-am luat și care au schimbat lumea din jurul meu. Ba chiar aș îndrăzni să spun că unele povești secundare de genul mi-au plăcut mai mult decât firul narativ principal, lucru care este atât o laudă pentru side quest-uri cât și o critică pentru main quest.

Printre activitățile astea secundare se numără și questline-urile pe care le poți face cu diversele facțiuni ale Starfield. Misiunile astea pot să varieze între ok și fenomenale din punct de vedere al calității și, recunosc că până la final a ajuns să îmi pese mai mult despre prietenii mei din United Colonies.

M-am distrat și cu sistemul de ship building, care e mai complex decât mă așteptam inițial. Poți manipula fiecare aspect al navei tale spațiale și poți schimba cum ea reacționează și cum se mișcă în spațiu după bunul plac. Îți vei prinde puțin urechile cu acest sistem, dar odată ce înveți cum funcționează și ce poți face cu ajutorul lui, timpul tău petrecut în spațiu în timp ce călătorești între planete sau te bați cu pirații va fi mai bun.

Apoi mai e și ceea ce jocul numește „outposts” și care sunt niște sătuce pe care le poți construi după chipul și asemănarea ta, în timp ce optimizezi echipamentele pe care le pui acolo pentru a extrage cât mai multe resurse din planetă. În astea două activități poți să te scufunzi serios și să pierzi câteva zeci de ore fără să le simți, iar asta fără să interacționezi cu vreun NPC în tot acest timp.

Nu am lucruri așa bune de spus despre gunplay însă, pe care l-aș descrie drept puțin peste mediocru. Multe dintre armele pe care le-am încercat se simt ok și au punch atunci când tragi, dar am simțit lipsa unui sistem similar cu cel din Fallout în care poți opri timpul și ținti exact părțile din corp pe care vrei să le distrugi. Dar cel mai mult mi-a lipsit un sistem de cover. Au fost multe dăți când nu aveam după ce să mă ascund atunci când mă băteam cu mai mulți inamici, pentru că bolovanii de lângă mine erau o idee prea mici și mi se vedea capul deasupra lor.

Asta, combinat cu lipsa gravitației pe unele planete au făcut experiența bătăilor să fie nu cea mai plăcută. Nu spun că gunplay-ul este inerent rău, dar mă așteptam la ceva mai mult din partea Bethesda. Există niște mecanici care apar mai târziu în joc și care îmbunătățesc puțin dinamica bătăilor, dar asta nu schimbă faptul că, în sine, combat-ul este unul dintre punctele slabe ale lui Starfield. În plus, nici balance-ul jocului nu e foarte nimerit, și pregătește-te să rămâi fără muniție mai ceva ca într-un joc horror dacă alegi să folosești arme automate în detrimentul pistoalelor, sniper-urilor sau armelor semi-automate.

Și bătăliile cu nave sunt la fel de mediocre din păcate. Inițial m-am chinuit să controlez cum trebuie nava și la început am crezut că o să urăsc jocul din cauza asta. Dar pe măsură ce am mai progresat prin joc, skill-ul meu când vine vorba de control s-a îmbunătățit iar upgrade-urile pe care le-am făcut au transformat experiența din ceva ce nu vreau să fac niciodată în ceva decent. Singurele momente când pot spune cu mâna pe inimă că m-am distrat copios zburând și atacând cu nava prin spațiu au fost în cadrul unor quest-uri secundare care implică un război în toată regula între numeroase astfel de nave, dar momentele astea au fost prea puține din păcate.

Revenind la lucruri mai bune, ca orice RPG Bethesda care se respectă, îți dai seama că și Starfield are un tool de character creation bine pus la punct. Te poți juca așa cu zecile de slidere și opțiuni minute în șir și poți modifica aproape fiecare aspect al personajului tău, dar ai un cuvânt de spus și atunci când vine vorba de idealurile și înclinațiile tale. Încă de la începerea jocului ai de ales dintre mai multe perk-uri de personalitate interesante, care au potențialul de a-ți schimba abordarea în unele situații, problema aici fiind că ele nu pot fi schimbate pe parcurs.

Asta, în combinație cu descrierile care pot fi catalogate drept cel puțin vagi ale bonusurilor pot face experiența de început o idee overwhelming. În plus, niște trait-uri prost alese îți pot impacta serios experiența. Nu spun că există variante proaste, deși unele sunt clar mai bune decât altele, dar este un lucru de luat în vedere. Dacă îți e teamă că, la final, vei avea un personaj care nu este pe placul tău, cel mai bine ar fi să consulți un beginner’s guide unde îți este explicat mai detaliat fiecare perk, în așa fel încât să poți face alegerile corecte pentru stilul tău de joc.

Pe lângă modificatoarele astea pe care le alegi la începutul campaniei, odată ce ai început îți vei dezvolta personajul cu ajutor nelipsitelor skill points, că doar vorbim despre un RPG Bethesda. Ba mai mult, și conversațiile pe care le porți peste tot prin lume contribuie la conturarea personajului tău. Pe măsură ce interacționezi cu alte personaje din lume îți dezvolți personalitatea și relațiile cu NPC-urile respective, ceea ce poate avea un impact serios, atât în open-world cât și în legătură cu puterea personajului tău.

Acum trebuie să vorbim puțin și despre lume în sine, pentru că avem în față unul dintre cele mai ambițioase jocuri făcute vreodată, care se laudă cu un număr imens de planete generate procedural. Chestia asta din urmă îmi ridicase niște semne de întrebare în trecut, pentru că, de obicei, asta înseamnă că jucătorii se vor lovi de multe zone care arată la fel, de forme de relief care sunt nelalocul lor sau de cine știe ce anomalii de genul.

Mă bucur să spun că nu e cazul, și din multele de planete pe care le-am vizitat, scanat și colonizat, toate au fost suficient de diferite încât să nu mă simt ca și cum am decolat de undeva și am aterizat în același loc. Asta e o bilă albă importantă, și arată faptul că dezvoltatorii au avut grijă să evite astfel de probleme, ceea ce e de aplaudat.

Grafică și sunet

Trecem acum la un capitol mai delicat pentru jocurile Bethesda, și anume grafica și sunetul. Și, din păcate, aici am și cele mai multe critici. Starfield este construit pe același motor grafic, pe numele lui Creation Engine, folosit prima oară la Skyrim acum peste 10 ani, iar asta se vede. Sigur, am dat peste o grămadă de texturi high-res și am fost impresionat de unele efecte de lumină, dar fețele personajelor din joc rămân în continuare o problemă pentru Bethesda.

Arată cumva ciudat, și recunosc că personajele din Starfield mi-au adus aminte de cele din Mass Effect: Andromeda. Astea nu sunt tocmai cuvinte de laudă, și cred că dezvoltatorii ar fi putut lucra mai mult la capitolul ăsta. Până la urmă vorbim despre un RPG cu o poveste stufoasă, deci implicit îți vei petrece mult timp vorbind cu tot felul de agenți de poliție și pirați intergalactici. Așa cum am mai spus înainte însă, majoritatea actorilor vocali sunt la alt nivel și reușesc să mai spele din dezamăgirea expresiilor faciale false, forțate și ciudate.

La început, interfața poate părea cam aglomerată și confuză, dar pe măsură ce treci prin joc o vei descoperi din ce în ce mai mult, moment în care nu mai este o problemă deoarece, la bază, UI-ul este cât se poate de practic. Totuși, mi-ar fi plăcut să văd un minimap integrat direct în joc. Știu că există deja mod-uri pentru chestia asta, dar tot cred că ar fi fost mai bine dacă așa ceva ar fi fost implementat din prima.

Pe partea de performanțe și optimizare nu am de ce să mă plâng. Surprinzător pentru un joc Bethesda, nu am dat peste bug-uri game breaking sau peste erori care îmi ștergeau progresul. Ba chiar aș îndrăzni să spun că Starfield s-a lansat într-o stare mai bună din acest punct de vedere decât ultimele 3 lansări ale companiei, ceea ce nu e tocmai wow ținând cont că Fallout 76 există și nu a fost doar un vis urât, dar este totuși de menționat.

Totuși, am fost ușor dezamăgit de numărul mare de loading screen-uri prezente în joc. Fiecare deplasare către o altă planetă din același sistem solar se face prin intermediul meniului, și chiar dacă orbitezi în jurul unui corp ceresc, nu poți ateriza nicăieri fără să treci printr-un loading screen. Asta face jocul să se simtă mai puțin deschis decât Skyrim, spre exemplu, unde aproape fiecare colțișor de hartă era accesibil imediat. Înțeleg că e vorba despre o limitare tehnologică, dar când jocuri precum No Man’s Sky au reușit să implementeze un sistem de decolare și aterizare pe planete fără loading screen, Bethesda zic eu că nu are nici o scuză.

În rest, jocul a rulat bine și pe o configurație ținută în spate de un procesor mai slăbuț. Totuși, pe parte de GPU cerințele sunt destul de mari și, din experiența mea, pot spune că sunt exacte. Dacă ai o placă video mai veche gen GTX 1080, RTX 2060 sau RX5700, vei avea nevoie de un upgrade dacă vrei să te joci Starfield la detalii mari.

Ca să vă dau și niște numere, noua AMD RX 7800 XT s-a descurcat onorabil la rezoluție 1440p. Apropo, dacă nu ai văzut review-ul nostru detaliat pe acest subiect, am să las un link și în descriere. Revenind, jocul a rulat pe full ultra la peste 60fps în cel mai aglomerat oraș, cu mici dropuri rare în zona de 50, o performanță care califică fără dar și poate această placă pentru un loc în sistemul tău, dacă scopul tău principal este să rupi pe genunchi Starfield vreo câteva sute de ore. Nici nu încape discuție că în spațiu sau pe planete performanța a fost mult mai bună, ajungând confortabil în zona a 90 de cadre pe secundă, deci vei simți că jocul se mișcă perfect pe un monitor cu refresh rate mare.

De menționat este și că AMD este partener oficial Starfield, deci normal că există o implementare de FSR în joc. Din păcate însă, în testele noastre FSR a reușit să crească performanța cu un amețitor cadru pe secunda. Da, ați înțeles bine: un cadru pe secundă, de la 67 la 68. E clar că oamenii din spatele jocului mai au de lucrat la implementare pentru că acum aproape că nu funcționează, dar sunt optimist că vom vedea îmbunătățiri într-un patch viitor.

Ne apropiem de final, ceea ce înseamnă că trebuie să dăm și un verdict. Astea fiind zise, merită Starfield timpul tău? Ei bine, dacă ești în căutare de o aventură marca Bethesda, plină de momente mișto și cu gameplay-ul caracteristic dezvoltatorului american, atunci Starfield este jocul pentru tine. Este unul dintre cele mai ambițioase titluri din ultima vreme, dar mă bucur să spun că reușește să impresioneze la multe capitole importante. Sigur, combat-ul ar putea fi îmbunătățit, dar este o pată prea mică pentru un adevărat fan.

Dar asta înseamnă și că, dacă nu ți-au plăcut Fallout 4 sau Skyrim, Starfield nu o să îți schimbe părerea. Chiar dacă avem în față un univers nou și fresh, multe dintre metodele de game design încercate și testate de Bethesda revin aici, chiar dacă îmbunătățite și rafinate. Nu sunt pentru toată lumea, și dacă te așteptai la ceva care să schimbe paradigma vei fi dezamăgit.

Cu toate astea, Starfield primește de la mine nota 8. Personajele bine conturate și pline de personalitate, lumea imensă și multitudinea de povești și povestioare presărate peste tot prin galaxie fac din acest joc unul care merită încercat. Varianta de bază este 70 de euro, ceea ce nu ar mai trebui să ne surprindă în 2023, dar de banii ăștia primești extrem de mult conținut bun, care te va face să pierzi sute de ore descoperind-ul.

Acum e rândul vostru să-mi spuneți în comentarii: V-a stârnit Starfield interesul? Și dacă l-ați jucat, ce părere aveți de el? Din ce am observat, jocul ăsta s-a „bucurat” de niște review-uri foarte mixte, și pentru fiecare reviewer care i-a dat 10 există cineva care i-a acorat 6 sau 7, deci chiar sunt curios să vă citesc și vouă părerile.

Poveste și atmosferă – 8

Gameplay – 8.5

Grafică și sunet – 7.5

8

Starfield este genul ăla de joc love or hate. Unii îi vor iubi complexitatea și libertatea pe care jocul ți-o oferă, alții vor urî fiecare secundă petrecută în spațiu. Cert e că, obiectiv vorbind, Bethesda au reușit din nou să livreze o experiență unică, cum numai ei știu să facă.

User Rating: Be the first one !