Red Dead Redemption pe Switch – un western clasic pe care nu trebuie să îl ratezi, în ciuda prețului (review)

Howdy, cowboys și cowgirls! Bine ați venit în America anilor 1900, când să fii infractor încă era la modă,  doctorii încă îți recomandau să fumezi tutun și la scurt timp după ce banda Van der Linde s-a destrămat în urma unor… neînțelegeri. Acum, John Marston este într-o cursă după răzbunare, o aventură care m-a purtat prin tot felul de locuri interesante, am întâlnit personaje care mai de care mai variate și mai complexe și am jucat poker pe toți banii la salonul din oraș.

Partea cea mai bună e ca am avut ocazia să fac asta în metrou pe drum spre birou, în pat sau în vacanță, pentru că primul joc Red Dead Redemption este oficial disponibil pe Nintendo Switch. Iar asta reprezintă o ocazie perfectă să te pui la punct cu una dintre cele mai mișto povești din gaming. Așa că, without further ado, hai să discutăm mai multe despre joc.

Poveste

În caz că nu știai, acțiunea din primul Red Dead Redemption începe la scurt timp după finalul celui de-al doilea joc, deci în ciuda faptului că Red Dead Redemption 2 a ieșit la 8 ani după jocul original, povestea din acesta servește drept un prequel pentru evenimentele din primul RDR. Asta înseamnă că, dacă ești un gamer mai tânăr și singura ta interacțiune cu această franciză a fost al doilea joc, te poți apuca liniștit de primul fără să îți pui probleme că nu vei înțelege mare lucru. Ba chiar, situația e taman pe dos.

(29) Red Dead Redemption Nintendo Switch Gameplay 00-00-09

Dat fiind faptul că ai fost martor în primul rând la evenimentele care au dus la destrămarea găștii Van der Linde și ești deja familiarizat cu multe personaje, vei avea o vedere de ansamblu mai bună asupra întregii situații, un lux de care cei care au sărit pe primul Red Dead Redemption acum 13 ani nu s-au bucurat. Și trebuie să recunosc că asta mi-a făcut experiența mai bună.

M-am simțit bine de fiecare dată când am recunoscut un personaj cu care m-am mai întâlnit în RDR 2 și nu-mi pare rău ca am așteptat până acum ca să încerc primul joc. Pentru că da, și eu mă număr printre gamerii ăia tineri care nu au avut ocazia să experimenteze originala poveste a lui John Marston.

Și ce mai personaj e Mr. Marston! Un om simplu, cu o familie capturată de autorități, care se mulțumește cu puțin și care are un singur scop: să îți prindă foștii colegi de gașcă ca să își salveze soția și copiii. E un scenariu care poate vi s-ar părea puțin clișeic, dar pe mine nu m-a deranjat deloc. Firul narativ curge atât de natural încât am uitat repede că am mai văzut situația asta în atât de multe producții în trecut, iar ideea omului care e în stare să facă orice pentru a-i proteja pe cei dragi rezonează bine cu empaticul din mine.

Chiar nu vreau să intru în mai multe detalii decât am făcut-o deja legate de poveste în sine, cel mai bine e să o descoperi pe pielea ta. Asta deoarece, în anul de grație 2023 și în lipsa unor update-uri aduse gameplay-ului, principala atracție este componenta narativă. Dar cum am menționat de gameplay, ar fi bine să discutăm mai pe larg și despre asta, nu? Problema e că aici am și câteva lucruri mai puțin bune de spus, și o să încep cu ce nu mi-a plăcut.

Se cunoaște din prima că te joci un joc din 2010. Animațiile sunt puțin nenaturale, așa cum sunt și controalele. Calul se „conduce” destul de greu, se împotmolește ușor (ceea ce devine foarte enervant, foarte repede) și ca să frânezi nu trebuie să tragi de stick în jos ca la mai toate jocurile de genul, ci trebuie să apeși un buton separat, o chestie care mi s-a părut foarte dubioasă la început dar cu care m-am obișnuit în timp.

Cu toate astea, shooting-ul este foarte bun. Mecanica Dead Eye care încetinește timpul atunci când vrei să tragi mai precis a fost implementată prima oară aici, iar Rockstar au nimerit-o din prima. E foarte mișto de folosit în luptele împotriva mai multor inamici și am apelat la ea de mai multe ori decât m-aș fi așteptat inițial. Sistemul de cover îți permite să te ascunzi în spatele bolovanilor și al ușilor și trebuie să raportez că a funcționat foarte bine, deci nu am de ce să mă plâng.

Am lucruri bune de spus și despre lumea open world. Am dat peste tot felul de evenimente care mai de care mai interesante, am cules floricele și am căutat comori și, deși nu este la fel de plină de lucruri de făcut ca o lume dintr-un joc modern, tot am rămas impresionat de mulțimea de activități presărate pe hartă. În plus, o laudă foarte importantă pe care am să i-o aduc jocului este că lumea nu se simte artificială, o caracteristică cheie a jocurilor Rockstar.

Nu o dată s-a întâmplat să fiu într-un magazin din oraș și să ies doar ca să descopăr că o spargere în toată regula avea loc la bancă, cu tot cu răufăcători călare pe cai, focuri de armă și polițiști agresivi la pachet. E o chestie foarte mișto, care face lumea jocului să nu se simtă ca și cum soarele s-ar învârti în jurul tău. Tu ești doar un băiat cu un scop, în timp ce tot ceilalți NPC din jur continuă să își trăiască viața așa cum o făceau și până acum, iar asta mi-a plăcut mult de tot.

Totuși, un lucru care lipsește și pe care mi-ar fi plăcut să îl văd este componenta online, și nu înțeleg de ce nu este prezentă. Conform mai multor postări pe forumuri și pe Reddit, în continuare există o comunitate de oameni care se joacă modul online al primului joc, deci absența de-a dreptul mi se pare ciudată. În schimb, jocul include și DLC-ul Undead Nightmare care, deși nimic spectaculos, mi-a umplut câteva ore de timp mort pe ici-colo și trebuie să recunosc că m-am distrat mai mult decât aș fi crezut omorând zombie.

Grafică și sunet

Acum ajungem la capitolul asupra căruia nu o să zăbovim prea mult, pentru că nu avem așa multe lucruri de vorbit. Și o să încep cu o mențiune. Dacă te așteptai să vezi îmbunătățiri semnificative în materie de grafică, vei fi pe deplin dezamăgit. În afară de câteva modificări aduse sistemului de iluminare și câteva texturi schimbate, pachetul pe care dezvoltatorii l-au livrat în 2010 rămâne neschimbat.

Desigur, vorbim totuși despre un joc pe Nintendo Switch, o consolă care este destul de în urmă atunci când vine vorba despre performanțe. Cu toate astea, Red Dead Redemption rulează la un constant 30 fps. Mi-ar fi plăcut să văd 60fps? Cu siguranță, dar și aceste 30 de cadre pe secundă constante nu sunt rele. Jocul rulează overall bine și, exceptând câteva secvențe în particular când acțiunea de pe ecran era la cote maxime, nu m-am lovit de drop-uri. De menționat este că m-am jucat atât în modul handheld la 720p rezoluție cât și docked la 1080p și performanța a fost similară.

Acum vine concluzia, și implicit trebuie să vorbim și despre preț. Ei bine, nu există un mod mai frumos de a spune asta, dar Red Dead Redemption, un joc vechi de 13 care doar a fost portat fără cine știe ce îmbunătățiri, costă 50 de euro. Adică aproape cât un joc AAA modern! Și aici, pentru a nu știu câta oară, Rockstar își arată latura lacomă. 50 de euro mi se par cam mult pentru genul ăsta de lansare, și consider că un preț mai apropiat de 30 de euro ar fi fost mai corect.

Cu toate astea, nimeni nu poate contesta valoarea intrinsecă a jocului. Este continuarea și deznodământul firului narativ început cu cel de-al doilea Red Dead Redemption și, în ciuda vârstei, este în continuare un titlu care merită jucat cu siguranță. Versiunea de Switch merge bine, iar faptul că poți lua după tine jocul ăsta în pat, pe drum spre muncă sau în avion face experiența și mai bună. Prețul este cam mare, dar dacă Red Dead Redemption 2 te-a făcut fan al seriei sau ești nostalgic, portarea asta merită din plin atenția ta.

Poveste – 10

Gameplay – 9

Grafică și sunet – 7

8.7

Componenta narativă bine pusă la punct, gameplay-ul amuzant (chiar dacă o idee clunky pe alocuri) și lumea plină de viață fac din Red Dead Redemption pe Switch un clasic ce nu trebuie ratat… dacă ești ok să plătești 50 de euro pe el.

User Rating: Be the first one !

Published in Jocuri