Evil West: cel mai sălbatic Vest Sălbatic dintr-un joc video (review)

Peisajul jocurilor video din ultimii ani a fost populat în mare parte de lansări open-world. Frenezia pentru titlurile în care te poți plimba liber printr-o hartă vastă, plină de obiective și locuri care să-ți atragă atenția a început odată cu lansarea GTA III care i-a uimit pe oameni cu libertatea și experiența unui joc de acest fel, și de atunci mai toți dezvoltatorii au gravitat spre acest gen.

Dar asta a dus și la suprasaturarea pieței, și rar mai vezi un joc care să capete atenție din partea gamerilor și a criticilor care nu e open-world. Sigur, să ai o hartă imensă plină de peșteri și alei întunecate pe care să le explorezi este foarte bine și, în general, jocurile open-world au și mai mult content băgat în ele față de titlurile liniare, dar sincer să vă spun câteodată mi se face lehamite atunci când deschid harta într-un astfel de joc și văd zeci, dacă nu sute de punctulețe și obiective gata să fie completate.

Sigur, unele dintre cele mai bune jocuri din lume sunt open-world și nu zic că ăsta ar fi un gen rău din start, pentru că nu e. Dar, după o zi lungă de muncă la redacție, tot ce îmi doresc este să mă distrez cu ceva care să nu necesite foarte multă gândire și planning sau mai știu eu ce ca să fie jucat.

Și în întâmpinarea cerințelor mele vine Evil West, un joc care face fix asta. Este o aventură liniară, în care personajul pe care îl controlezi este un badass care salvează Statele Unite de niște vampiri și monștri supărați pe care îi omoară cu pumnii și diferite arme speciale iar jocul reprezintă o gură de aer proaspăt într-un climat al jocurilor plin de lumi imersive și deschise. Dar nu vreau să spun mai multe momentan, așa că fără să mai discutăm aiurea, să trecem la treabă.

Povestea din Evil West

Primul lucru despre care vreau să vorbesc este povestea din Evil West, pentru că reprezintă și unul dintre principalele chestii care te țin lipit de ecran, în lipsa obiectivelor secundare presărate într-un open-world, și aici ma bucur să spun că stăm bine.

Acțiunea lui Evil West se petrece în cel mai sălbatic Vest Sălbatic pe care l-am întâlnit până acum într-un joc și totul se învârte în jurul unor creaturi supranaturale care au pus gând rău umanității. Situația a ajuns atât de gravă încât un institut special pentru combaterea acestor creaturi a fost creat de tatăl personajului principal, un om care a decis să ia problema în propriile mâini și să o rezolve.

După o înfruntare cu un vampir destul de important în ierarhia vânătorilor de sânge care are un plan măreț de a distruge institutul înainte ca acesta să devină o problemă pentru clanul lor, povestea îl trimite pe protagonistul Jesse acasă unde totul avea să se termine tragic.

Nu o să zic mai multe pentru că jocul e și așa destul de scurt și nu vreau să stric surpriza de la început, dar ce pot să zic că am rămas plăcut surprins de ritmul în care ea este servită pe tot parcursul titlului. Am dat de suficiente răsturnări de situație încât să mă țină captivat, chiar dacă acele răsturnări au venit cumva previzibil.

Nu spun că povestea din Evil West este ușor de anticipat din start, dar cade în câteva clișee și după vreo 4 ore de joacă poți să ghicești ce se va întâmpla până la final. Cu totul, narațiunea are în jur de 10 ore dacă treci prin ea ca prin brânză și vreo 12 ore dacă vrei să mergi și pe lângă cărarea așternută în fața ta de dezvoltatori.

Tot firul narativ este prezentat prin cutscene-uri relativ ușor de urmărit, iar dacă nu te pasionează partea de gameplay a jocului, poți căuta pe YouTube toate secvențele de poveste în ordine și o să înțelegi tot ce se întâmplă fără probleme.

Cu siguranță ajută și voice acting-ul destul de natural, deși sunt faze unde dialogul este puțin forțat. Nu te aștepta ca ceva foarte inteligent să iasă din gurile personajelor, dar ținând cont de natura lui Evil West, nici nu aș vrea asta. Vocea lui Jesse, personajul principal, este cea pe care o vei auzi cel mai des și mă bucur să spun că actorul care îl interpretează a făcut o treabă chiar bună pentru stilul de joc de față. Nu este enervant mai deloc și, în cele mai multe cazuri, replicile lui over the top sunt amunzante și mi-au mai smuls câte un zâmbet din când în când.

Și că tot am zis de dialog, dacă nu reacționezi bine la înjurături și blesteme, acesta nu este jocul pentru tine. Nu este vulgar peste măsură, dar personajele nu se feresc să mai scoată câte o dudă atunci când situația o cere, iar cum vorbim despre un joc în care vampirii vor să distrugă umanitatea, situația o cere destul de des.

Per total, mi-a plăcut povestea din Evil West, chiar dacă nu m-a dat pe spate. Personajele și firul narativ sunt destul de interesante încât să întregească bine componenta de gameplay despre care vom vorbi imediat iar dialogul este amuzant pe alocuri și aproape deloc forțat. Chiar dacă este povestea este destul de previzibilă de la un punct al jocului, nota de 7,5 zic că deservește bine acest titlu.

Gameplay-ul Evil West

Eh, și de-abia acum intrăm în zona în care se vede că s-a lucrat cel mai mult la Evil West, și anume gameplay-ul. Cel mai bun mod prin care aș putea să descriu combat-ul din joc este DOOM 3rd person și ceva mai axat pe partea de bătaie la apropiere față de împușcături de la depărtare.

Bine, asta e o descriere foarte sumară care nu îi face dreptate gameplay-ului, așa că vreau să vorbim punctual despre bătaia noastră cea de toate zilele, care se regăsește din belșug în Evil West. Combat-ul este satisfăcător și punchy iar armele cu care te poți juca sunt variate și fiecare are rolul ei în gameplay.

Cele mai multe dintre ele nu sunt ceva nemaivăzut și sunt clar inspirate din alte părți, dar Evil West este suficient de scurt încât să nu te plictisești de ele. Fiecare pistol, pușcă sau chiar arbaletă are rolul ei în fiecare înfruntare cu armatele de zombie vampiri și atacurile de aproape pe care o să le folosești cel mai des pot fi făcute mai puternice și mai distrugătoare cu ajutorul unui currency numit simplu „bucks” pe care îl primești fie după ce omori o cameră de inamici, fie dacă te aventurezi pe aleile secundare.

Și ai și motive să te abați de la drumul principal, deoarece cotloanele alea secundare nu sunt niciodată prea lungi sau greu de găsit, iar la finalul lor ai parte de tot felul de reward-uri, fie că vorbim despre mai multe resurse sau despre tot felul de pagini de carte și scrisori care întregesc narațiunea jocului. Așa cum am zis și înainte, nu pierzi nimic important nici dacă te uiți pe YouTube la poveste, dar dacă ești genul de jucător care apreciază aceste mici detalii, atunci Evil West are așa ceva pentru tine.

Inamicii cu care te bați în Evil West sunt și ei destul de variați și unii chiar au mișcări interesante, care te împing să gândești repede și să folosești tot arsenalul pe care îl ai la dispoziție, mai ales dacă joci pe cel mai greu nivel de dificultate.

Boșii sunt decenți, unii mai buni, alții mai prost gândiți, iar toți sunt adevărate tancuri. O să dureze ceva un boss fight de genul, majoritatea au și carcaleți care vin să îi ajute și de care trebuie să te ocupi, toate în timp ce te ferești și parezi loviturile boss-ului.

Evil West folosește intens mecanica de a-l aduce pe băiatu’ ‘al mai mare de la finalul unui nivel anterior într-o arenă nouă și să te pună să te mai bați o dată cu el sub forma unui mini-boss, pe lângă toți ceilalți inamici. Sunt și unele locuri care s-au dovedit a fi deosebit de grele pentru că m-am trezit cu doi băieți d-ăștia mari și mi-au cam scos puțin jocul din cap.

Nu pot să zic că sunt mare fan al acestei tehnici, mai ales că avem o varietate destul de mică și când vine vorba de restul inamicilor. Nu mă înțelegeți greșit, în continuare zic că sunt bine gândiți și interesanți, dar sunt o idee prea puține modele distincte de bad guys. Și asta nu este singura critică pe care o am pentru Evil West când vine vorba de repetitivitate.

Practic, tot jocul este bazat pe formula asta: se ia cameră mare circulară unde te bați fie cu un singur set de inamici, fie cu mai multe wave-uri, omori tot ce îți stă în cale, intri pe un coridor îngust pe care poate găsești ceva extra, poate nu și apoi intri iar într-o altă cameră mare unde te bați cu și mai mulți vampiri zombalăi cu poftă de cafteală și tot așa. Deși Evil West e scurt, asta nu îl salvează de feeling-ul ăla de repetiție, în special spre finalul jocului.

Dar acum să ne întoarcem la lucruri mai pozitive, pentru că mai am și aici de zis câte ceva. În primul rând, personajul pe care îl controlezi se mișcă fluid și niciodată nu am simțit că am murit la un nivel din cauza lui. Jocul a răspuns tot timpul bine la comenzi și animațiile sunt scurte și precise.

Mi-a plăcut foarte mult și finisherele cu care dezmembrezi la propriu monstruozitățile care te amenință. Fiecare inamic are două astfel de animații și fiecare dintre ele sunt al naibii de sângeroase și bine făcute. Nu durează mult și esti invulnerabil atunci când caracterul face o astfel de execuție, deci nici nu trebuie să le eviți de teamă că poți fi omorât cât decapitezi un vampir.

Pe lângă armele din dotare, în Evil West mai ai și o putere specială cu care intri într-un mod d-ăsta de Super Sayan și cu ajutorul căruia faci una cu pământul orice monstuleț care se uită urât în direcția ta. Pe măsură ce te bați, o bară specială se încarcă iar când ea este plină, poți apăsa un buton și electricitatea începe să-ți curgă prin vene.

Am jucat Evil West cu toate opțiunile pe care le-am avut la îndemână. Prima oară i-am dat cu un controller Xbox Elite, apoi cu unul de Playstation 5 și am încheiat cu venerabilul combo de mouse și tastatură și nu am avut probleme cu niciuna dintre variante pe PC. Schema de controale este gândită bine și aici nu am nimic rău de zis.

Jocul a văzut controllerele imediat, inclusiv pe cel de PS5, deși trebuie să menționez că pe PC nu am avut acces la acel haptic feedback mișto pentru care e cunoscut DualSense. Pe mouse și tastatură m-am distrat cel mai mult și mă bucur să spun că totul merge cum ar trebui să meargă și dacă alegi să te joci așa.

De menționat este și că Evil West are un mod co-op destul de bine pus la punct. Practic, tu împreună cu alt prieten puteți juca împreună toată povestea de la un cap la altul într-un sistem de drop in/drop out. Din păcate nu am reușit să testez asta pentru că… nu am prieteni. 🙁

Per total mi-a plăcut gameplay-ul lui Evil West. Este un titlu de jucat numai bun după o zi lungă de muncă iar combat-ul a fost din ce în ce mai satisfăcător pe măsură ce am deblocat jucării și upgrade-uri noi. Trebuie să îi scad din scor pentru repetititvitatea de care a dat dovadă, dar este suficient de scurt încât asta nu e o problemă monumentală. O să îi acord un 8 cinstit și acum să trecem mai departe.

Evil West: grafică și sunet

Ca orice joc care se vrea serios în 2022, Evil West arată foarte bine. Armurile și hainele personajelor sunt detaliate iar design-ul inamicilor este scârbos și grotesc în cel mai frumos mod posibil. Jesse arată cel mai bine dintre toți, așa cum te-ai și aștepta ținând cont că o să te holbezi la spatele lui pe tot parcursul jocului.

Toate zonele prin care treci pe tot parcursul celor 16 misiuni sunt diverse și arată foarte bine. Se vede că dezvoltatorii au reușit să stoarcă tot din deja bătrânul Unreal Engine 4 și pentru asta trebuie să le acord un plus binemeritat. Majoritatea texturilor sunt sharp, iluminarea este bună și efectele care sar din carcaleți atunci când îi lovești cu sete se văd bine și întregesc partea vizuală.

Și estetica este aleasă bine, acest stil steampunk combinat cu pesemne cele mai nebune invenții ale lui Nikola Tesla complimentează bine etosul de vest sălbatic și îi conferă lui Evil West un aer de nou într-un mediu vechi. Sunt și unele locații care sunt ceva mai SF și par cumva nelalocul lor, dar adaugă la varietatea de care acest joc are serioasă nevoie.

Este cel mai frumos joc făcut vreodată? Cu siguranță nu, pentru că am mai întâmpinat și câteva texturi de proastă calitate sau mici artefacte pe ici-colo. Nimic game breaking, dar când un joc arată așa bine overall observ mult mai ușor aceste mici imperfecțiuni.

Pe partea de tehnologii extra avem NVIDIA DLSS 2 și AMD FSR 2.0 și ambele ajută Evil West să ruleze bine. Nu am întâmpinat probleme de performanță pe tot parcursul jocului și ținând cont că am jucat o versiune pre-release de review, mă bucur să văd un joc fără probleme serioase la acest capitol.

De sunet nu am de ce să mă plâng, muzica este aleasă cu atenție și se vede. Ai piese ritmate care mai că îți sincronizează pulsul inimii cu bătăile pe minut ale tobelor când te bați iar sunetele ambientale sunt clare și conturate. Inamicii scot niște zgomote care pot să îți trimită un fior pe șirea spinării și este foarte satisfăcător să auzi cum le explodează cutia toracică după ce îi lovești cu o avalanșă de pumni electrificați.

Într-o categorie ca asta nu e tocmai greu să greșești, și mă bucur să spun că Evil West nu o face. Arată și se aude foarte bine, mediile prin care te plimbi sunt variate iar DLSS și FSR sunt cireașa de pe tort și asigură că mai mulți oameni pot să se bucure de joc, că despre asta e vorba până la urmă. Am auzit că pe console au fost niște probleme mici de framerate la lansare dar că s-au rezolvat până acum. Îi acord un 8,5 binemeritat la acest capitol.

Evil West nu este un joc care te va da pe spate. Nu reinvenează roata și nici apa caldă, dar nici nu intenționează să facă asta. Este un joc pentru cei care s-au plictisit de posibilitățile nenumărate ale unei hărți open-world și vor doar să omoare niște creaturi scârboase cu pumnii fără ca cineva să îi judece.

Nu îți trebuie foarte multă concentrare ca să îl joci, este amunzant deși poate ajunge să fie repetitiv iar povestea nu e ea cine știe ce, dar întregește bine experiența și vei ajunge să îți pese măcar puțin de soarta personajelor după ce termini jocul. Repetitivitatea este ce îl trage în jos cel mai mult, dar se termină repede și asta nu apucă să fie o problemă de netrecut. Stă bine și la partea vizuală și auditivă și merge bine pe orice platformă ai alege să te joci.

În final, nota mea pentru Evil West este… 8. Nu este cel mai bun joc pe care l-am jucat vreodată, dar este o experiență interesantă care m-a ținut în fața calculatorului suficient cât să nu mă plictisesc de el.

Poveste – 7.5

Gameplay – 8

Grafică și sunet – 8.5