Death Stranding – Recenzie

“Tehnic, Death Stranding ne aduce mai aproape de imaginația lui Kojima și mai departe în capacitățile tehnologice pe care le poți implementa într-un joc video și atunci când ai ales și ai folosit și o coloană sonoră să se asorteze la fix cu totul și aduci și te bazezi pe actori de renume pentru o interpretare fară pată, nu ai cum să nu ai succes.”

Gen: Acțiune, Aventură

Lansare: 8 noiembrie 2019

Studio: Kojima Productions

Distribuitor: PlayStation România

Platforme: Playstation 4, Windows

Clasificare: A.P.13

De la legendarul creator de jocuri Hideo Kojima apare o nouă aventură plină de acțiune, care sfidează genurile și deschizătoare de drumuri pentru PS4, în care joacă Norman Reedus, Mads Mikkelsen, Léa Seydoux și Lindsay Wagner.

În viitorul apropiat, explozii misterioase au zguduit globul, declanșând o serie de evenimente supranaturale, cunoscute sub numele de Death Stranding. Cu creaturi de altădată care infectează peisajul și o extincție masivă iminentă, este datoria lui Sam Porter Bridges să călătorească prin pustietatea devastată și să salveze omenirea de anihilarea iminentă.

Hideo Kojima – când auzi numele lui știi că are un portofoliu de jocuri unul mai ciudat ca celălalt și te aștepți întotdeauna la ceva diferit și cel puțin arătos. Dacă Metal Gear nu-ți zice nimic, atunci poate ar trebui să încerci ceva de Kojima, sau cel puțin ceva produs de relativ recentul său studio Kojima Productions, cum ar fi Death Stranding.

Prima oară când am văzut acel teaser-trailer, în care l-am recunoscut imediat pe actorul din The Walking Dead, Norman Reedus, într-un context extrem de ciudat, cu o grafică excelentă, am rămas după vizualizare scărpinându-ne în creștet cu “Ce tocmai am văzut?” zicând în gând și apoi cu voce tare între noi. “Aaaaa, e Kojima!” și asta spune tot. Bebeluși, goliciune, umbre zburătoare, totul la marginea mării. Cam asta se întâmpla în acel prim teaser care ne-a lovit de-am uitat de noi. În timp au mai apărut câteva clipuri care ne făcea și mai curioși și în care vedeam și mai multe fețe cunoscute. Într-un sfârșit, a venit și clipa lansării și pornim să aflăm povestea lui Sam.

Povestea

Într-o Americă post-apocaliptică și dezbinată, unde sălășluiesc creaturi prinse între tărâmul dintre vi și morți “beached things” (BTs), Sam Porter Bridges (Norman Reedus), aflat în plin transport, este întrerupt și chemat să se prezinte la Central Knot City unde îl întâlnește pe Deadman (Guillermo del Toro) cel care-i va fi un fel de gazdă și-l va pune în temă cu pericolele care-l pândesc și i se spune de o anumită legătură cu o persoană importantă. Cu o fire foarte retrasă, ca un adevărat nomad, Sam este constrâns să se implice în activitățile care i se cer de către Die-Hardman (Tommie Earl Jenkins), directorul Bridges și nu are de ales.

Bridges este o organizație care are ca scop reunificarea Americii (UCA) așa cum era înainte de apocalipsă și pentru a face acest lucru posibil Sam are sarcina de a unifica (pentru început, de a restabili comunicarea) orașele de pe întreg teritoriul. Lucrurile nu vor fi deloc simple. Sceptic încă din primele ore de joc, Sam acționează foarte atent și se înțelege că încrederea sa în Bridges nu e tocmai bună și mai mult de atât, descoperă o legătură puternică cu un bebeluș intubat care-i oferă anumite abilități și care, pe parcursul întregului joc va afla frânturi din trecutul lui BB-28 acesta jucând un rol foarte important în desfășurarea jocului.

Din memoria lui BB-28 aflăm de Clifford Unger (Mads Mikkelsen) care, pentru început pare un personaj destul de grijuliu din viața lui BB-28 (“Bridge Baby”), dar în Death Stranding totul și toți, aproape, nu sunt ceea ce par a fi.

Am încercat să vă spun o variantă cât de cât normală a firului epic căci practic întregul joc e presărat de elemente supranaturale și lucruri inexplicabile, care poate vor căpăta sens la un moment dat… sau poate că nu.

Simplificat, însă, Death Stranding este un walking simulator, Sam fiind practic un cărăuș care ajută la refacerea Americii aducându-și contribuția prin recuperarea bunurilor pierdute, restabilirea comunicațiilor și implicat, fără să vrea, într-un plot care-l transformă în cel mai important pion al acestei mari unificări (UCA).

Având peste 40-50 de ore de gameplay (depinde foarte mult de nivelul de dificultate, modul de joc etc.), Death Stranding este oricum un joc de cursă lungă care are destule elemente care ne fac să uităm de acel “walking simulator” despre care vă spuneam mai sus. Este complex într-atât încât să ai mereu ceva de făcut, cu elemente de dezvoltare a personajului (un fel de mecanică de creștere în nivel), iar cinematicele, personajele, conversațiile, muzica, aspectul grafic, adunate, rezultă un joc despre care vom auzi probabil la evenimente de gaming sau chiar la Game of the Year (a fost deja nominalizat la cel puțin unul).

Înainte să pășim pentru prima oară în lumea din joc, ne facem opțiunile preferate în meniu având posibilitatea de a ne alege un nivel de dificultate (Very Easy, Easy, Normal, Hard), de a ne regla după ureche setările de audio și după ochi cele video (inclusiv HDR pentru cei cu versiunea PRO a PS4), plus cameră, Language, Control și HUD apoi începem aventura. Printr-un cinematic de rangul filmelor de cinema suntem puși în temă cu apocalipsa și situația de după aceasta și apoi camera se va fixa pe Sam de unde va începe povestea.

La început, cu fiecare pas și când este nevoie de o interacțiune, vom avea parte de tutorial on-the-go, cu care ne vom familiariza imediat. Vom descoperi că fiecare pas contează și este influențat atât de teren cât și de fenomenele meteorologice, unde, spre exemplu, ploaia are o semnificație și efecte devastatoare asupra mediului, florei și faunei, și că este mediul în care acele spirite/umbre (BTs) se materializează (oarecum) și nu sunt deloc pașnice.

Pe umăr ne stă un fel de antenă care scanează împrejurările oferindu-ne câteva momente în care să vedem punctele de interes din apropiere și formele de relief (atât pe uscat cât și în apă) pe care se poate păși în siguranță, sau nu. Această antenă este capabilă să ne semnalizeze, atunci când plouă și dacă este vreun pericol în apropiere și în ce direcție se află acesta.

Poți păși ușor sau alerga, iar dacă în cale apare un bolovan, sau ești la vale sau urcuș, Sam se va comporta aproape ca în realitate. Se dezechilibrează și cade, este luat de curenții puternici de apă, iar greutățile pe care le cară contribuie direct la deplasarea lui.

După ce-și pierde motocicleta, transportul pentru Sam devine tot mai greu, iar pe costumul său poate pune până la o anumită greutate, care trebuie dispusă în așa fel încât să-l țină cât mai bine în echilibru.

La început de joc, ajuns la Central Knot City, Sam va avea camera sa de unde-și va putea alege dintre mai multe costume fiecare cu capacitățile și întrebuințările sale, iar pe parcurs acestea vor putea primi upgrade, cum și Sam, de altfel, va crește în abilități în funcție de performanțele sale. Astfel, la fiecare transport făcut cu succes, sau obiectiv încheiat cu succes și la timpul de execuție al acestora, Sam va fi răsplătit cu un fel de puncte cu ajutorul căruia își va face acele upgrade-uri. Alături de el, va fi și BB care are propriile nevoi care trebuiesc satisfăcute. Cargo Management-ul lui Sam, este de asemenea important. Poți lua cu tine câteva obiecte care să te ajute la trasee (ex. sfori – te ajută să te cațeri pe stânci, scări – te ajută să treci peste râuri și prăpăstii, un fel de mini baze (PCC pentru a crea Delivery Terminal, care se pot construi de tine și unde poți pune coletele găsite – cargo, încălțăminte de rezervă – încălțămintea se strică). Poți așeza tu exact unde să stea fiecare fiecare “colet” în parte, pe spate, dar chiar și pe brațe, iar mai încolo va putea mări cantitatea cărată și cu ajutorul unui fel de măgăruș mecanic plutitor care se ține după tine. Vei putea, de asemenea, umbla și la coloana sonoră (cel puțin în cameră), care este de-a dreptul excelentă. Melodiile rulează și când ieși pe traseu și sunt afișate pe ecran (cântăreț/formație și melodie) atunci când încep să se audă.

Cu cât greutatea este mai mare cu atât lui Sam îi va fi mai greu să se deplaseze, echilibrul intervenind de multe ori în ecuație. Ploaia va strica coletele cărate, deci trebuie să te adăpostești atunci când se apropie (și va veni destul de des), iar dacă vei cădea cu coletele acestea se vor deteriora. Coletele deteriorate vor primi un punctaj mai mic atunci când vei ajunge cu ele la destinație și vor fi de mai multe feluri. Vei găsi colete mai mici sau mai mari ca volum, mai ușoare sau mai grele și vei afla și informații despre conținutul acestora.

Pauzele de ușurare sunt importante (da ați auzit bine – pipi!), dacă treci, spre exemplu prin apă, te va trece și nu prea e recomandat să te abți. De asemenea, dacă vei cădea cu BB pe piept, sau dacă vei traversa un râu al cărui nivel trece peste BB, nu vor fi efecte prea plăcute pentru acesta, dar măcar în cazul în care cazi, va trebui să-l legăni pe BB să nu mai plângă.

Dacă sună prea complex ce v-am spus până acum stați să vedeți cum este atunci când nu reușiți să ocoliți acele spirite rele BTs, MULE – un fel de cult, sau când vă întâlniți cu câțiva boși pe care veți fi obligați să-i înfruntați. Spiritele ca spiritele, dar când veți avea de înfruntat o balenă uriașă sau un fel de patruped, la fel de uriaș, veți da cu controller-ul de-azvârlita. Luptele, chiar dacă nu sunt foarte dese și apar mai spre sfârșit de poveste, au nevoie de strategie și de un management al resurselor de atac și refacere a vieții foarte bine gândite. Luptele în sine vor fi destul de lungi și în permanență va trebui să vă deplasați și să umblați în inventory pentru fel de fel de chestii de aruncat și atac.

Pentru a-ți menține sănătatea poți consuma câte ceva (inclusiv un fel de viermi cărnoși și buni pe care-i întâlnești pe afară), iar pentru ați restabili Stamina poți consuma, spre exemplu și energizante Monster. Dacă mori, nu este problemă căci Sam este un “Repatriate” ceea ce înseamnă că va ajunge într-o lume acvatică numită “Seam” de unde poate înota înapoi către corpul său pentru a fi reînviat. Not weird at all…

Pe hartă îți vei putea alege misiunile active și traseul către ele și există anumite elemente de interacțiune indirectă cu alți jucători prin obiecte lăsate sau pierdute de aceștia pe hartă (ex. colete, scări și sfori) cărora le poți da Like (un fel de element social media interactiv destul de simpatic). Like-urile contează să fie date, dar și primite, deci cu un pic de fair play nu strică.

Controlul este cred cel mai important element din DS fiind nevoit să fii în permanență atent și la cel mai elementar lucru – deplasarea și de multe ori aceasta trebuie făcută cu atenție prin apăsarea mai multor butoane sau interacțiunea cu altele în funcție de ce apare pe ecran. Pentru că este un walking simulator contează mult dexteritatea și atenția ta și cât de dibace ești cu un Dual Shock pe mână. Pași, greutatea și alocarea ei, vreme, teren toate trebuiesc sincronizate pentru a putea face pași. Trebuie să fie atent și la BB, care are nevoie separată de interacțiune, trebuie să ai grijă de motorul pe care-l folosești, dar și de măgărușul care te va însoți, dar este de butonat până le vei dobândi. Controlul în sine este foarte responsive și se vede clar că s-a investit în acesta și atenția detaliilor pentru ca totul să pară cât mai natural.

Avem multe personaje dublate/intepretate de persoane mediatizate și actori, iar din listă îi amintim pe Léa Seydoux, Margaret Qualley, Troy Baker, Tommie Earl Jenkins, and Lindsay Wagner, Nicolas Winding Refn pe lângă Mads Mikkelsen, Guillermo del Toro și, bineînțeles, Norman Reedus plus câteva personalități surpiză.

Kojima, da? Deci se înțelege clar că pe lângă doza de weird vom avea parte de o grafică excelentă datorită motorului grafic Decima, iar actorii implicați și muzica demențială, nu fac decât să transforme Death Stranding într-un adevărat succes. Pe lângă toate acestea avem și o poveste care se desfășoară destul de lent dar care este scoasă în evidență și atrage toate privirile prin porțiuni cinematice destul de lungi. Toată experiența de gameplay și joc se simt ca fiind cinematice – pornind de la aspect, felul cum este prezentat totul, cu poziționarea camerelor și jocul actorilor, până la coloana sonoră și bineînțeles acele porțiuni cinematice lungi, totul se simte ca un film interactiv.

Death Stranding este o experiență vizual-auditivă cum numai Kojima poate să livreze și chiar dacă au existat și există anumite retricențe legate de plot și de faptul că jocul este în esența sa un simulator de curierat, per total, tehnic, setează o nouă treaptă pe piața jocurilor video.

Death Stranding este un joc complex pentru că și cele mai simple și elementare lucruri, precum mersul, sunt complexate și nivelul de detaliu în mai tot ce reprezintă acest joc este dus la extrem. Însăși genul de joc în sine nu este unul fix. Este un joc de aventură și acțiune, este un walking simulator sau/și un simulator de curierat, este un RPG (are elemente care-l îndreptățesc spre această direcție), este un joc de strategie și/sau management, este o experiență cinematică – film interactiv și asta doar la doar o privire aruncată. Death Stranding este toate acestea, sau cel puțin include porțiuni importante din toate aceste genuri, iar cum în ziua de astăzi jucătorii au ajuns foarte pretențioși și originalitatea aproape că nu o mai întâlnești în IP-urile noi, Kojima vine și ne arată că se poate și o face și așa cum trebuie.

Tehnic, Death Stranding ne aduce mai aproape de imaginația lui Kojima și mai departe în capacitățile tehnologice pe care le poți implementa într-un joc video și atunci când ai ales și ai folosit și o coloană sonoră să se asorteze la fix cu totul și aduci și te bazezi pe actori de renume pentru o interpretare fară pată, nu ai cum să nu atingi succesul.

DS nu este pentru oricine și are ca target jucătorii pretențioși care au răbdare și se descurcă cu un Dual Shock; care au capacitatea de a-l înțelege (sau de a încerca) pe Kojima și viziunea sa diferită față de ce oferă alți producători și cu care sunt obișnuite masele de jucători.

Death Stranding îl găsiți din 8 noiembrie în format retail pentru PlayStation 4 și digital în PlayStation Store, și Microsoft Store (în 2020).

Mulțumim PlayStation România