Press "Enter" to skip to content

Istoria The Legend of Zelda – despre pasiune, inovație și jocuri bune

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom se va lansa în doar câteva săptămâni și am zis că e o ocazie bună să discutăm puțin despre istoria uneia dintre cele mai populare și mai influente francize de jocuri din toate timpurile. De la începuturile modeste până la proiecte extrem de ambițioase, istoria acestei serii este legendară.

Un cuvânt înainte: acest material se va concentra pe lansările principale din seria Zelda. Dacă aducem în discuție și multitudinea de spin-off-uri și titluri dezvoltate de alte studiouri, acest articol ar deveni mai lung decât este deja. Este, totuși, un subiect pentru un alt material, așa că dacă ați vrea să povestim și despre jocurile mai puțin reușite care poate cel mai prestigios nume din gaming, lăsați un comentariu mai jos.

În timp, franciza Zelda și-a cimentat poziția de proprietate intelectuală extrem de valoroasă pentru Nintendo, alături de nume precum Mario și Pokemon, dar lucrurile nu au stat mereu așa. Shigeru Miyamoto este un nume pe care am să-l tot repet pe parcursul acestui material, iar asta pentru că el este catalistul acestui proiect. Dar să o luăm cu începutul.

Stadiul de idee

În copilăria sa, Miyamoto a avut o pasiune pentru explorarea pădurilor și dealurilor de lângă orașul său natal din Japonia. Într-o zi, acesta a găsit o crăpătură între pietre ce părea că duce într-o peșteră, dar nu a putut intra din cauza întunericului. A doua zi, Miyamoto a venit pregătit cu o lanternă și a investigat îndeaproape fiecare colțișor al peșterii. Astfel, ideea unui joc care să aibă o componentă puternică de explorare s-a născut în mintea japonezului.

ZeldaZelda

Călătoria sa cu Nintendo, o companie care producea cărți de joc și jucării în trecut, a început în anul 1977, după ce tatăl său i-a obținut un interviu cu oficialii companiei. La scurt timp după, ca urmare a unui joc arcade dezvoltat de Nintendo care nu a prins bine în Statele Unite, mii de astfel de arcade-uri au rămas nefolosite, iar task-ul lui Miyamoto a fost să facă un joc care să înlocuiască proiectul eșuat.

Așa s-a născut Donkey Kong, primul joc în care un mic și deloc important personaj pe nume Mario a apărut pentru prima dată. Spre deosebire de celelalte titluri de pe piață de la acea vreme, gameplay-ul din Donkey Kong a fost foarte diferit, ceea ce l-a făcut și atrăgător pentru mulți gameri. După un premiu de „jocul anului”, Miyamoto a mai lucrat la două continuări, ambele primite bine, iar în 1983, oamenii făceau coadă în fața arcade-urilor pentru a juca Mario Bros, primul titlu care poartă numele instalatorului preferat al tuturor.

ZeldaZelda

În 1985, compania lansa Super Mario Bros pe Famicom, o consolă vândută doar în Japonia. La scurt timp după, titlul a ajuns să fie portat și în sistemele arcade iar anul 1987 a marcat lansarea jocului pe Nintendo Entertainment System (sau NES așa cum a ajuns consola să fie cunoscută), consola pentru acasă a japonezilor care a făcut mare vâlvă în Statele Unite.

Ca o mică paranteză, Super Mario Bros este creditat drept un salvator al industriei de jocuri video din State. Vezi tu, în perioada aceea, industria trecea printr-o perioadă de criză. Jocurile video erau încă noi și majoritatea nu aveau o identitate a lor, ceea ce a dus la multe lansări de jocuri proaste și neinspirate. Asta a îngreunat destul de mult dezvoltarea jocurilor, deoarece oamenii nu erau interesați să joace aceleași titluri, cu câteva asset-uri schimbate. Super Mario Bros a arătat lumii că un joc poate să fie fresh și interesant, iar restul poveștii e o istorie pe care, poate, o vom discuta cu altă ocazie.

Zelda MarioZelda Mario

Să revenim la oile noastre și la Shigeru Miyamoto care, după succesul Mario, a vrut să își îndrepte atenția asupra altui proiect. Asta l-a făcut să încerce să aducă la viață experiența de a explora teritorii și peșteri necunoscute, activitate pe care a îndrăgit-o atât de mult atunci când era copil. Așa s-a născut The Legend of Zelda și primul titlu care a purtat acest nume deja legendar a fost lansat în 1986 pe Famicom. O lansare în vest avea să vină doar un an mai târziu.

Filosofia jocului a fost foarte diferită de tot ce mai văzusem până atunci, în principal datorită abordării neliniare. În timp ce restul jocurilor trebuiau parcurse pe un anumit drum pus în fața jucătorilor de către dezvoltatori, gamerii aveau libertatea să se ducă aproape oriunde pe hartă în primul Zelda, ceea ce a ridicat și câteva probleme. Jocul nu are un tutorial propriu-zis, iar mulți dintre cei care l-au încercat s-au împotmolit destul de repede din motiv că nu știau ce să facă ca să progreseze.

ZeldaZelda

Dar fix pe asta s-a bazat Miyamoto care, într-o mișcare de geniu, a decis că este mai bine să facă lucrurile așa și să îi lase pe oameni să descopere totul singuri. Dacă nu știai de unde se ia ceva armură, tot ce trebuia să faci era fie să cauți, fie să îți întrebi prietenii care se jucau. Chestia asta a dus la un engagement și mai mare, iar gamerii de pretutindeni au fost dați pe spate de primul joc al seriei.

Și povestea a prins extrem de bine. Firul narativ urmărește un elf pe nume Link, care este și personajul controlat de tine, în încercarea sa de a o salva pe prințesa Zelda de Ganon, antagonistul principal al seriei. Toată acțiunea se petrece într-un regat numit Hyrule și nu pot să nu remarc faptul că lui Miyamoto i-a plăcut mult conceptul de erou care salvează o prințesă, ținând cont că tot el l-a creat și pe Mario.

ZeldaZelda

Zelda II: The Adventure of Link este sequel-ul care a urmat succesul primei încercări și a fost lansat pe NES în Statele Unite în anul 1988. Principala schimbare majoră este trecerea de la o perspectivă exclusiv top-down la una asemănătoare celei din Mario atunci când explorai peșteri și orașe. A, da, și astea din urmă au fost adăugate, servind ca o zonă unde jucătorul interacționează cu diverse personaje. În acest joc au apărut și concepte aplicate în trecut doar la titluri RPG precum puncte de experiență, dar ideea asta a fost abandonată în versiunile viitoare.

ZeldaZelda

După o așteptare de patru ani, The Legend of Zelda: A Link to the Past a fost lansat pe Super Nintendo Entertainment System (sau SNES). Acesta a fost primul titlu care a introdus ideea de dimensiuni paralele, astfel puteai să treci dintr-un timeline în altul cu ajutorul unei mecanici noi. Povestea intricată și foarte bună a jucat un rol important aici, iar zecile de dungeon-uri erau pline de puzzle-uri interesante și boși grandioși. Până în ziua de azi, The Legend of Zelda: A Link to the Past este considerat unul dintre cele mai bune jocuri din întreaga franciză, iar copilăria a milioane de oameni a fost făcută mai frumoasă grație acestei reușite de game design.

ZeldaZelda

Următorul pas pe care cei de la Nintendo au ales să-l facă a fost să aducă jocul pe o consolă portabilă. Așa s-a născut The Legend of Zelda: Link’s Awakening pentru Game Boy, primul joc care a ales să îi lase în urmă pe Zelda, pe Ganon și Hyrule. Primul joc Zelda fără Zelda… Asta a fost o pastilă greu de înghițit pentru mulți fani ai seriei, dar până și fanaticii au putut să accepte faptul că acest joc a introdus cele mai bune puzzle-uri și dungeon-uri pe care le-au văzut până acum.

Acum ajungem în era 3D a jocurilor video, care reprezintă până în ziua de azi, cel mai mare salt tehnologic văzut vreodată pentru această industrie. Iar odată cu o perspectivă 3D, posibilitățile cresc exponențial. Așa se face că cei de la Nintendo voiau să facă din următorul joc Zelda o adevărată operă de artă, cu elemente de gameplay noi și interesante, o poveste de nota 10 și grafică pe măsură.

ZeldaZelda

În 1998, un an presărat de lansări extraordinare precum primul Half-Life, Baldur’s Gate, Fallout 2 și Metal Gear Solid, am avut bucuria să facem cunoștință cu The Legend of Zelda: Ocarina of Time, un titlu pe care mulți critici și gameri deopotrivă îl consideră cel mai bun joc din toate timpurile. Camera pe care puteai să o fixezi pe inamici atunci când te băteai cu ei, calul lui Link și puzzle-urile 3D inovatoare au fost doar câteva dintre lucrurile pe care oamenii le-au iubit și care au definit genul de jocuri de aventură 3D de-atunci încolo.

Noul mileniu a adus cu el și urmașul aclamatului Ocarina of Time, iar noul joc din seria Zelda avea să poarte numele Majora’s Mask. În stilul clasic Nintendo, compania și-a dorit să inoveze și să aducă pe piață ceva, cu adevărat, nemaivăzut. Tocmai de asta, Majora’s Mask funcționează puțin diferit față de celelalte jocuri din serie. Principala schimbare este introducerea unui ciclu de 3 zile, timp în care jucătorul trebuie să îndeplinească toate cerințele și quest-urile necesare pentru a termina jocul.

ZeldaZelda

Dacă nu reușeai să faci tot ce îți cere jocul în astea 3 zile, trebuia să o iei de la capăt, cu avantajul că aveai mai multe informații la dispoziție și puteai să-ți optimizezi timpul mai bine. Acest gimmick a primit un răspuns mixt din partea fanilor, dar nimeni nu poate spune că The Legend of Zelda: Majora’s Mask nu a fost un joc bun. A rulat pe același motor grafic cu Ocarina of Time iar majoritatea lucrurilor bune pe care predecesorul său le-a făcut au fost rafinate și extinse.

Dacă până acum, jocurile din seria Zelda au avut de multe ori tente întunecate și peșteri înecate în beznă, următorul titlu din serie avea să rupă toate paradigmele. The Legend of Zelda: The Wind Waker a fost lansat la sfârșitul anului 2002 și aspectul său celshaded nu a fost pe placul tuturor. Practic, acest titlu a dat cotloanele întunecate pe un ocean luminos vast de explorat, alături de o mulțime de insule pline de comori.

ZeldaZelda

De departe cea mai mare schimbare a suferit-o partea vizuală, care a reprezentat încercarea companiei de a aduce franciza și în mâinile gamerilor mai tineri. Trebuie doar sa te uiți cum arata Link, protagonistul jocurilor, în Wind Waker ca să înțelegi ce vreau să spun. Cu toate astea, cei de la Nintendo au nimerit componenta de gameplay, care a fost și cel mai apreciat aspect al jocului.

Din momentul în care Wind Waker a fost lansat, cei de la Nintendo au început să se gândească deja la următorul pas, iar acesta a venit la finalul lui 2006, sub forma jocului The Legend of Zelda: Twilight Princess. Dacă jocul dinainte era făcut să fie atrăgător și pentru cei mici, Twilight Princess reprezintă întoarcerea seriei la originile ceva mai dark. A fost lansat inițial pe Wii, fiind astfel primul joc din serie care să fie lansat pe noua consolă.

ZeldaZelda

Dar cum controalele sunt ceva mai diferite pe Wii față de orice altă consolă până la acea vreme, dezvoltatorii au trebuit să fie mai creativi atunci când vine vorba de control. Așa se face că, în timp ce Link era stângaci în tot restul jocurilor, acesta a devenit dreptaci pentru a face mai natural pentru majoritatea oamenilor noul sistem de control prin gesturi. Și ce mai sistem! Pentru prima dată trebuie să te miști ca să ataci, iar această schimbare a atras atât nemulțumiri cât și laude. Deși tehnologia din spate funcționa bine și Link era destul de ascultător la input-urile tale, unii și-ar fi dorit o schemă de control mai tradițională.

Twilight Princess a fost și jocul care, până la acea vreme, s-a vândut cel mai bine din toată seria. Aproape 9 milioane de bucăți au ajuns în mâinile gamerilor înfometați de aventură, detronând astfel Ocarina of Time, jocul care a stat în vârful clasamentului până atunci. Dar situația avea să se schimbe drastic.

Pe 3 martie 2017, lumea gamingului a făcut cunoștință cu unul dintre cele mai apreciate, influente și overall fenomenale jocuri din istorie: The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Dacă ai stat pe partea internetului ce ține de jocuri în ultimii ani, cu siguranță ai auzit de acest titlu, și pe bună dreptate. Breath of the Wild a reinventat conceptul de joc open-world și încă este pe prima poziție în topul multora.

Ieșit pe piață de-odată cu Nintendo Switch, jocul s-a transformat rapid în ceea ce în industrie numim „console seller”. Toată lumea s-a înghesuit să își cumpere un Switch doar ca să experimenteze una dintre cele mai fresh și mai captivante experiențe disponibile până atunci în vreun joc. Și dacă ți s-a părut că Twilight Princess a vândut mult, la puțin sub 9 milioane de unități, pregătește-te să fi dat pe spate. Până la momentul scrierii acestui material, Breath of the Wild s-a vândut în… 29 de milioane de unități. Da, ai auzit bine: 29 de milioane!

ZeldaZelda

Și tot ce am de spus despre The Legend of Zelda: Breath of the Wild e: WOW! Ăsta a fost motivul principal pentru care mi-am luat și eu un Switch și, din momentul în care am pus mâna pe joc, l-am terminat de 3 ori. Breath of the Wild este încă o schimbare de paradigmă pentru serie, care oficial face trecerea la o lume deschisă și plină de locuri interesante de explorat. Spre deosebire de alte titluri din acest gen, jocul nu îți umple harta de obiective și puncte care trebuie completate, ci te lasă pe tine să descoperi tot așa cum vrei.

Cel mai bun exemplu al acestei filosofii este că, îndată ce ai terminat zona de tutorial poți să te duci direct la boss-ul final (care este, bineînțeles, Ganon), fără să îți bați capul cu întreg restul jocului. Dacă alegi, totuși, să te aventurezi prin una dintre cele mai frumoase lumi open-world, nu vei regreta. Am găsit personaje interesante la tot pasul iar firul narativ, deși poate fi puțin greu de urmărit din când în când, este ceva special.

Și asta ne aduce astăzi, când mai avem doar puțin de așteptat până la lansarea continuării The Legend of Zelda: Breath of the Wild. The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom se va lansa pe 12 mai și reprezintă un sequel direct al jocului precedent. Nu avem foarte multe detalii despre joc, dar am văzut câteva trailere care m-au făcut doar să vreau să-l joc și mai mult.

Asta înseamnă că punem punct aici. Dar înainte să plec, vreau să-mi spuneți în comentarii dacă v-ar plăcea o recenzie detaliată a următorului joc. Dacă cei de la Nintendo își continuă tradiția de jocuri Zelda foarte bune, tare îmi e că vom avea în față Jocul Anului 2023 cu mult înainte ca anul să se termine, și sunt pregătit pentru asta.

Articol preluat de pe zonait.ro

Sharing is caring!

shares

Published in Jocuri

ESR
ESR

Electronic Sports Romania

More from JocuriMore posts in Jocuri »

Be First to Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

shares